Bijna iedereen heeft wel eens last van rug- of nekpijn. Over wat je dan wel of juist niet moet doen geeft Jan en alleman je wijze raad. Wat lang niet altijd klopt, weet ik als MSK-arts. Lees mijn blog over de drie grootste misvattingen over rug- en nekpijn.

1. Doe maar even lekker rustig aan

Hét medicijn tegen rugpijn is rust. Vroeger was dit het advies, gelukkig is dit de laatste jaren door de medische professionals al wel verlaten. Hoe sneller en meer je in beweging komt, hoe beter dit vaak is om van de rugpijn af te komen. Een behandeling door een MSK-arts kan vaak helpen om de pijn sneller onder controle te krijgen, waardoor je als patiënt sneller in beweging kan komen en dus eerder van de rugpijn af bent.

Er is overigens ook een groep mensen die in plaats van rust, bewust door de pijn heen gaat omdat ze denken dat het dan vanzelf over gaat. Weet dat pijn een aantal systemen afremt, waaronder spieropbouw. Als MSK- en sportarts probeer ik eerst de pijn te verminderen en dan te kijken welke activiteiten er zo snel mogelijk weer opgepakt kunnen worden. Pijnvrije activiteiten mogen eigenlijk altijd uitgevoerd worden.

2. Een goede massage helpt tegen rugpijn

Bij rugpijn doet een massage of een warm bad veel deugd. Het ontspant de spieren en vermindert de pijn. Toch wordt het onderliggende probleem niet opgelost en is het effect vrijwel altijd tijdelijk. Oefeningen waarbij de beweeglijkheid en de stabiliteit van de wervelkolom getraind worden, zijn belangrijker voor de genezing. Een MSK-arts helpt om de beweeglijkheid van de rug terug te geven, zodat de pijn verminderd en activiteiten en oefeningen beter uitgevoerd kunnen worden.

3. Eens een rugpatiënt, altijd rugpatiënt

Normaal gesproken zouden rugklachten die ontstaan zijn door tijdelijke overbelasting (bijvoorbeeld veel in de tuin werken, of veel tillen) snel over moeten gaan. Blijft de pijn, dan kan dat meerdere oorzaken hebben, die veelal met het juiste advies of behandeling opgelost kunnen worden. Goed kijken naar de belastbaarheid versus de belasting van een rug is één van de dingen waar ik als MSK-arts en sportarts specifiek naar kijk.