Er zijn steeds meer Nederlanders die met rugklachten uitvallen op hun werk. Dit zorgt voor torenhoge kosten van ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Rugpijn, vooral lage rugpijn, wordt dus steeds meer een economisch probleem. Dat maakt een snelle en effectieve behandeling zo belangrijk.

Voorkomen beter dan genezen

Natuurlijk moeten we vooral ook kijken naar de oorzaak. Voorkomen is immers beter – en goedkoper- dan genezen. Er zijn veel rug belastende beroepen. Voor de hand liggend zijn de bouwvakkers en hoveniers die met rugklachten uitvallen. En wat te denken van kappers die lang staan, of verpleegkundiger die zwaar moeten tillen. Maar het venijn zit ‘m juist ook in het toenemend aantal zittende beroepen. Waarbij mensen vaak maar heel weinig bewegen. Om in deze grote beroepsgroep rugklachten te voorkomen is beweging en afwisseling, bijvoorbeeld door de werkplek aan te passen met een zit/sta bureau, één van de belangrijkste adviezen. Ook training van de spieren rondom de romp (“core stability”) en een actieve(re) zithouding zijn belangrijke en effectieve voorzorgsmaatregelen.

Lage rugpijn

Toch lossen we hiermee het (economische) probleem van lage rugpijn niet op. Er zal altijd een grote groep werkende Nederlanders blijven die nog met rugklachten langdurig in de ziektewet belanden. Voor hen is een snelle en effectieve behandeling essentieel. Een MSK-arts kan daarin het verschil maken. Dat zit ‘m in de combinatie van kijken naar hoe iemand beweegt én een musculoskeletale behandeling. Dit is een behandeling van spieren, pezen, botten en gewrichten.

Aanpak MSK-arts

Als MSK-arts ga ik daarbij zelf als volgt te werk. Ik kijk naar je beweegpatroon, de stand en functie van de wervelkolom in samenhang met je bekken en de functie en aansturing van je spieren en gewrichten. Dan volgt een korte, gerichte behandeling. Meestal zo’n 3 tot 5 keer. Zo nodig kan ik een aanvullend onderzoek aanvragen. Bijvoorbeeld röntgendiagnostiek of een bloedonderzoek. Of een aanvullende behandelingen geven, zoals injectietherapie.

Daarnaast krijg je altijd (thuis)oefeningen van mij. Want, zeker bij terugkerende of chronische klachten, ben je uiteindelijk zelf diegene ervoor moet proberen te zorgen dat je klachten niet terugkomen. Ook kan ik eventueel schakelen met je bedrijfsarts waar het gaat om werkplek, houding en fysieke belasting. Of met je fysiotherapeut voor aanvullende oefentrajecten.

Het voordeel van jou als werkgever of als werknemer? Geen lange therapietrajecten, snel resultaatgericht werken en uitvoerbare en effectieve oefeningen die je gewoon thuis kan doen.